Tuesday, September 9, 2008

~PUASA~

Alhamdulillah, hari ini masuk hari ke-9 umat Islam menjalani ibadah puasa d bulan Ramadhan...syukur Ya Allah, kerana Kau msh m'berikan peluang utk kami terus m'jalani ibadah fardhu ini...aku berdoa agar diriku dan seluruh ahli keluargaku serta saudara seagamaku mendapat keberkatan dan segala amalan kami d terima sepanjang bulan Ramadhan ini...

Rata-rata umat Islam mengerti kenapa perlunya kita berpuasa bila sahaja tiba bulan Ramadhan...namun tahukah anda tentang falsafah yg t'sirat d sebalik kehadiran bulan Ramadhan itu sendiri?...terlalu byk fadhilat dan maksud yg t'surat dan t'sirat yg byk diceritakn di dlm Al-Quran dan Hadis...tapi adakah kita sbg umat Islam cuba mendalami dan m'hayati maksud2 t'sebut?...saya hanya boleh m'jwb bg pihak diri saya sndr...tp hanya Allah yg boleh menilai ibadah puasa dan amalan2 lain yg d kerjakn spjg bln Ramadhan ini...tp saya berharap saya tidak t'golong dlm golongan org yg b'puasa tp tidak m'dpt apa2 selain lapar dan dahaga, spt pesanan Rasulullah s.a.w melalui hadisnya yg bermaksud:

"Ramai di kalangan umatku yang berpuasa tetapi tiada mendapat apa-apa kecuali lapar dan dahaga."

No comments: