Friday, December 19, 2008

[monolog] part 2

aku agak terkesan dengan entri daripada blog ini. aku dan dia punya personaliti yang sama (mungkin) tentang kenapa aku mengalami kesukaran untuk kekal rapat dengan seseorang. aku cakap yang kami mungkin ada persamaan dari segi sikap hanya berdasarkan daripada penulisan dia di blog semata-mata (which is wrong), sebab aku juga percaya dunia blog hanyalah suatu alam yang boleh kau reka cerita macam-macam.


-----------------------------------


satu hal yang aku rasa aku cukup suka pasal diri aku. aku kurang ambil pusing pasal apa yang orang fikir pasal aku. i couldn't care less. tapi ada masa dan ketika bila aku rasa betul-betul vulnerable, segala jenis kekuatan yang ada dalam diri memang punah, ranap, musnah dengan sendirinya.


dan antara sebab kenapa aku tak banyak kawan yang baik dengan aku adalah dengan alasan orang biasanya rasa aku ni susah nak get along with. sebab tu orang buat assumptions. orang anggap aku cold. keras kepala. suka-buat-hal-sendiri-tak-endah-perasaan-orang-lain punya perangai. dan bitter mungkin. tapi aku pun tak berapa suka jadi loner. sebab tu aku masih ada kawan juga. betul-betul kawan. tapi tak ramai. yang lain-lain tu bukannya aku tak anggap kawan. tapi mereka tergolong dalam kategori kau kenal dan kawan demi kepentingan bersama. i'm definitely mean. dont u think so? or is it my own survival methods? who knows.


aku pernah cakap kat seorang kawan lelaki. aku cakap, aku biasanya boleh jadi rapat yang teramat sangat sampai kau rasa aku la kawan perempuan paling best kau kenal. sampai kau cakap "kenapa la aku tak kawan baik dengan kau dari dulu lagi?". tapi dengan pantasnya, tanpa tersekat-sekat aku menjawab, "kita kawan rapat ni pun sekejap je, percaya la pada aku, lepas few weeks or month, sure kita akan bawak diri masing-masing, dan dalam kes-kes yang teruk pun, kita mesti akan lost contact". it happens all the time. tapi kawan aku cakap, sebenarnya aku yang jauhkan diri daripada kawan-kawan. mungkin.


i keep a distance. from everybody. coz i need my own space. my privacy. sebab aku selesa begitu. bukannya dengan angkuh dan sombong aku cakap yang aku ni boleh survive tanpa orang-orang yang aku kenal, tapi ini pendirian aku. apa yang buat aku rasa bahagia. tapi dengan orang-orang yang aku rapat, perkara ni susah la sikit. memang tak boleh nak lari jauh. sebab pusing-pusing nanti aku tetap jumpa dengan mereka juga.


aku tak kisah kalau orang anggap aku pelik. jenis yang susah nk fit in. jenis yang buat hal sendiri. sebab aku rasa aku tak susahkan sesiapa pun. dan aku tak rugi apa-apa pun (bak kata dayah). dan kalau pun ada sesiapa yang terbaca entri ni dan rasa benci+marah+meluat dan perkataan-perkataan lain yang sewaktu dengannya, maka saya minta maaf terlebih dahulu.


p/s bercerita tentang diri sendiri dalam blog buat aku rasa vulnerable juga. tapi ini dunia blog. kau boleh reka cerita yang macam-macam. kau percaya ke apa yang aku tulis?

No comments: