Saturday, February 7, 2009

terapi

orang cakap kalau kita bela binatang, ia merupakan satu terapi. tapi aku tak berapa gemar nak sentuh binatang yang comel2 yang boleh dijadikan binatang peliharaan, contohnya kucing or arnab. senang cerita aku tak berapa nak kawan sangat la dengan binatang berbulu. atas sebab2 t'tentu. ada tragedi yang menyebabkan aku agak fobia nak menyentuh/membelai haiwan2 tersebut. bukannya aku yang mengalami tragedi tu, tapi dengan menjadi saksi kepada sebuah episod yang tak akan pernah luput daripada ingatan.



tapi mak memang sayang binatang. adik pun. siap cakap dengan kucing lagi. abah tak. aku bukannya tak sayang/suka tapi tak boleh. i mean, belum boleh. maybe suatu hari nanti. kat rumah, ada seekor kucing betina yang aku rasa dah bertahun2 mendiami rumah aku di pontian nan indah itu. aku tak ingat mak bagi nama apa. tapi aku panggil dia kucing betina gatal, sebab setiap kali aku jumpa dia mesti perut dia berisi. i mean, aku tak leh nak kutuk dia gatal sebab dia hanyalah binatang yang tak berakal, tapi aku ingatkan kalau dah tua macam tu takde la nak pergi membunting lagi. tapi sekali lagi, dia hanyalah binatang yang tak berakal. dan seingat aku dalam banyak2 kali kucing betina gatal tu bunting, jarang2 ada anak yang survive, kecuali anak dia yang adik bongsu aku (or mak) bagi nama Abu dan ada seekor lagi yang aku tak tau apa namanya, iaitu adik Abu. Abu ni masa kecik2 comel je, walaupun aku tak pernah sentuh tapi aku leh gak bagi komen2 yang baik pasal kucing2 kat rumah aku tu. tapi bila dah besar, aku takut tengok muka dia, macam kucing jantan yang garang, aku rasa dia dapat muka gen bapak dia kot. Abu n adik Abu ni aku rasa lain2 bapak, sebab bulu langsung tak sama kaler. haa, tak salah kan aku panggil mak dia kucing betina gatal. eh, tapi dia hanyalah binatang yang tak berakal.



ok la, kenapa kali ni aku rajin sangat nak taip panjang2?



sebab tadi tolong bagi makan binatang yang cik dayah sabun roomate feveret aku tu bela, dia bela seekor arnab hitam yang diberi nama Momo (yeke dayah?ke ko tukar nama lain?). well, masa mula2 takut gak la, walaupun aku cuma diamanahkan untuk letakkan carrot dan makanan kesihatan si Momo tu dalam bekas makanan dia. seram tu, aku kan tak reti nak bercampur gaul dengan binatang berbulu, takut la kot2 masa aku bukak pintu kandang dia tu, dia melompat keluar. satu keje la aku nak kena pegang dia masuk balik kandang. tapi perkara tu tak terjadi.nasib baik. tapi lepas dah bagi makan tu, aku duk mencangkung tengok si Momo tu makan, dalam hati aku, aku terasa duk tengok binatang ni leh buat aku lupa sekejap pada masalah2 aku. buat aku rasa senangnya hidup jadi binatang peliharaan. ada orang bagi makan, ada orang tolong mandikan, tempat tinggal disediakan. tapi macam aku mention la, binatang tetap binatang, tidak berakal. aku kena bersyukur, sebab dilahirkan sebagai manusia, punya akal, hati dan perasaan. tapi eventho seronok je tengok si Momo tu dalam kandang, aku tak larat la nak ngadap dia lama2, sebab busuk...hehehe (aku tak diamanahkan untuk membersihkan Momo so, faham2 jela ye...penuh kandang dia dengan najis2 yang bulat2 itu) kesian kau Momo, tunggu tuan kau balik esok tau, nanti dia mandikan n bersihkan kandang kau tu, ok?



Justify Fullok lah, now introducing...





MOMO



6 comments:

N said...

ya! aku setuju ngn kenyataan tersebut. hak hak hak

selepas menatap wajah momo. aku mmg rase si sexy itu (kuceng betina aku yg kaler itam) mmg mcm sedare bau bau bacang si momo. keh keh keh. aku rase xlame lg ko sure akan makin serasi ngn makhluk2 berbulu ciptaanNya. mmg besh. diorg ni manje oo (masih menceritakan psl kuceng2 ku)

ps: alang ko letak gambo. pe kate letak video pulak.. hoho.

E F K said...

erkk...ak rse ak kne amek byk mse lg la klu nk rse serasi, sebab msh seram je klu nk bg makan je pn...ak cuma berani tgk dr luar kandang jela wat mse skrg ni...huhu

ak pn rse mcm ada bau2 bacang dan jering...wakaka

p/s: ak mls nk letak video, nk amek gmbr pn mls sbnrnye, tp kengkonon biar ada update, ak letak la 2 keping gmbr itu...hahaha

cik sabun said...

wah! glamer momo aku yeh..thanks erina..hihii..mls la nk bersihkan kandang die arini..penat..sok je la ye momo..ngiahahaa

E F K said...

tahi sudah bertimbun dalam kandang, cik dayah...hahaha

N said...

fakta atau auta??

se-ekor arnab akan memakan t*hi nya sendrik suatu masa nanti untuk nutrisi.



--------------------
miahahahahahaha...
pe perasaan korg?
(lari laju laju masuk blog sendrik)

E F K said...

eh mmg pn...

dah t'bukti pn fakta tu..bknnya auta cik noya...muahaha


erkkk...smbl wat muka kelat ;p