Tuesday, October 26, 2010

beringat

dua hari lepas bersama suami ziarah cikgu tuisyen bahasa inggeris beliau. Auntie Mar. pertama kali berjumpa, kelihatan orangnya sopan, lemah lembut. tutur bicaranya menyejukkan pendengaran. dan nasihatnya juga banyak. demi kebahagiaan kami berdua. untuk tetap bersama selamanya.

tapi bukan sekadar nasihat untuk kekalkan hubungan antara suami isteri. tapi juga nasihat untuk kami yang selalunya lupa, terlalu asyik dengan apa yang ada, sampai lupa pada asal usulnya. pada yang memberi, pada yang maha kuasa.

apa yang cuba disampaikan adalah mudah. cari keredhaan Illahi. dalam apa jua yang dilakukan setiap hari. supaya hidup lebih bermakna di muka bumi milik Allah yang hanya diberi pinjam masa kepada kita sementara cuma. contoh yang diberikan juga mudah. antara kita sendiri sedar atau tidak. saya mengaku saya juga lupa. seperti kebanyakan kita semua. tapi saya cuba untuk menjadi yang lebih baik. saya mahu jadi lebih baik. di mata Allah swt.

Auntie Mar pesan, jangan bawa balik hal kerja ke rumah. coz if you do, i'll be a neverending story. whatever happens kat tempat kerja pun never ever bring the tension ke rumah. and vice versa. coz it is a two different thing. home. and work. and never combine those two together. you'll feel even more frustated. i agree with that.

Auntie Mar pesan lagi, bila kita bekerja kena ikhlas bekerja, sebab bila tak ikhlas, tu yang timbul masalah mencuri masa kerja dengan membuat perkara2 lain, seperti, layan FB masa time kerja. even if kalau bagi alasan kerja dah siap, it is still salah dan haram duit gaji yang kita terima sebab kita tak jalankan kerja berdasarkan apa yang telah kita janji masa kita mula menerima pekerjaan tersebut, sebab dalam offer letter tak ada syarikat yang menawarkan contohnya 2 jam sehari melayari FB. betul tak?bukan setakat FB je, for those yang buat kerja freelance, yang menyalahgunakan masa kerja dengan menyiapkan kerja2 freelance, yang menyalahgunakan harta syarikat untuk kepentingan sendiri, so it is not part of the job scope, and when you take advantage of it, of course it is not a right thing to do. saya sendiri rasa tertampar masa dengar. malu dengan Tuhan. sebab saya tak jujur bila bekerja. haih~~



tapi itu lah. kena disedarkan. baru kita beringat.



hal-hal parenting pun ada juga. i just hope i wont be those kind of a parent yang menyalahkan orang lain demi menutup kesalahan sendiri dalam mendidik anak dan menguruskan keluarga. takut. saya mahu yang terbaik untuk bakal anak2 saya. saya mahu dia membesar jadi orang yang mempunyai nilai2 murni dalam dirinya, tapi saya takut saya silap ketika mengasuhnya dari kecil sebab terlalu memanjakannya. dan saya juga takut anak2 membenci saya sekiranya saya terlalu berkasar dengan mereka. dilemma. hanya berdoa yang mampu saya lakukan. untuk mereka.

jangan mudah putus asa. cari redha Allah, dan insyaAllah kemudahan lah yang Allah akan berikan buat kita semua. saya akan cuba.



----------



saya bahagia bila suami beritahu dia gembira bila bangun tiap2 pagi saya ada dekat sebelah. and i feel the same way too.

4 comments:

Darling Aween said...

I just read ur entry psl pengantin demam.susah hati gila lps akad nikah. My hubby demam n cirit smpai perlu warded.but merayu kat dokt sbb 3ari kmudian ada resepsi...alhamdulillah everything going well :)

E F K said...

biasa la tu, bdn pnt x cukup rest mcm2 leh jd...lg2 dgn stres nk nikah sume...tp sedara2 sume duk usik suami sy tu demam terkejut lps nikah...hehe, tp mmg kesian tgk dia, ttdo trus lps abes kenduri ptg tu, bdn pns smcm...trus sy drive bwk dia g klinik...xpela, sume pn dh slmt kn, ada hikmah Allah bg sakit tu :)

Darling Aween said...

Sdara mara siap usik suami demam sbb nampak bnda yg x pnak tengok sebelom ni.haha

E F K said...

biasa la tu, dorg mmg ske duk usik newlyweds...hehehe, xpe yg penting dh slmt dh nikah, all de best 4 de both of u k :)