Wednesday, March 17, 2010

saya risau

lagi-lagi bila mendengar berita yang kurang menyenangkan, berita yang menyedihkan, berita yang membuat jiwa saya kacau, perasaan saya berkecamuk...huhu

bila musibah melanda, selalunya baru kita sedar betapa besarnya kuasa Maha Pencipta, betapa kecilnya upaya kita. sekali dia kata jadi, maka jadilah ia...kun fa ya kun

bila sudah tiba masa, setiap apa jua yang terjadi semua atas mahuNya, walau mengalir air mata darah sekalipun, tiada apa yang boleh mengubah keputusan yang telah dibuatNya. saya sedar itu.

tapi sebagai hamba yang terlalu banyak kali menderhakai and violate janji saya pada yang meminjamkan nyawa didunia ini, saya jadi takut. takut terjadi perkara-perkara buruk, musibah yang sememangnya tidak terjangka disebabkan tahap keupayaan mengetahui yang terbatas. saya tak gagah, saya tak kuat kalau-kalau terjadi sedemikian rupa. tapi saya pasti tentu sekali ada hikmah yang tersembunyi.

walau gembira saya terbatas. tapi gundah saya tak kelihatan. biar pahit yang ditelan, manis senyum juga yang dilempar. walau rasa susah bertimpa-timpa, tetap ada tempat untuk berpaut menggagahkan diri berdiri.

ya Allah, hanya restuMu yang mampu buat kami bahagia. biarlah rasa cinta yang disemai ini berkekalan. Amin


--------


this is another musykil issue. seperti post sebelumnya. hal-hal musykil tentang perkara biasa yang dilakukan pengantin islam di malaysia. so, i've been wandering around cari jawapan. and i found it. kalau dah Jakim bagitau camtu, so memang betul la kan.

http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf/92be69fae3f225c0482567f1005a8e7b/3e8f015ad782d5c248257516007d6c6c?OpenDocument

musykil tentang pemakaian inai. bukan pada perempuan, sebab aku dah tau dah perempuan diharuskan memakai inai, even yang bercorak pun, asalkan tak menyerupai binatang atau yang menyerupai apa-apa lambang yang menyesatkan.

tapi pada lelaki. sebab rata-rata lelaki yang bernikah, mesti pakai inai kat tiga jari last tu, apa maksud eh?kenapa mesti tiga je, nape tak semua je dah alang-alang pakai kan. tapi aku memang tak mahu pun my future hubby pakai. tah. dari dulu lagi rasa macam tak appropriate je tengok. tapi yela. orang lain yang kawen kan, bukan aku, so apa kena mengena nak sebok-sebok, lagipun dulu tak tau, sekarang dah tau. so, kiranya bagus la kan. sekarang dah tak musykil dah...hehe :)



p/s pening kepala nak cari photographer (@_@)

2 comments:

Anonymous said...

salam,,,

nak share sikit pasal pakai inai bg lelaki tp x tau la 100% betul or x...
dulu pernah dgr ustaz ckp pakai inai bg lelaki x haram...yg penting jgn pakai 10 jari sbb da menyerupai perempuan...so hukum pun da jd laen nnt...
juz wanna share :)

E F K said...

ok thanks...tapi saya lg suka xnak timbulkan syak...so, better xyah buat spy x timbulkan kekeliruan nti...lgpn hukum ni pun masih krg jelas, saya pun tak berani nak komen lebih2...thnks again :)